معرفی روستای محمداباد کتول
محمداباد کتول برای همه
محمداباد کتول برای همه

برگزاری جشنواره بومی محلی در روستای محمدآبادکتول امام راده شیخان فروردین 93 تعریف واژه کتول این هم نمونه ی چند تا از شعرهای کتولی معرفی دهنه کتول مناظر زیبا از دهنه کتول امام زاده شیخان اببندان روستای محمداباد کتول در شمال روستا مسیر جاده روستای ییلاقی مایان .دهنه محمدابادکتول معرفی روستای محمداباد کتول


معرفی روستای محمداباد کتول

با عرض سلام خدمت تمام بازدید کنندگان گرامی

محمد آباد کتول یکی از روستاهای استان گلستان - شهرستان علی آباد کتول بوده که از شرق به روستای عباس آباد و علی آباد کتولُ از غرب به روستای الامن و شهر گرگان از شمال وصل به روستای رحمت آباد و شهر فاضل آباد و از جنوب به جنگلهای سرسبز رشته کوه البرز که در امتداد آن دوازده روستای ییلاقی وصل بوده که گذرگاه اصلی دوازده روستای ییلاقی از داخل روستای محمد آباد کتول می باشد .

روستای محمد آباد کتول از جمله روستاهای قدیمی است به خاطر مسائل اقلیمی بارها تغییر مکان داده ولی با توجه به بقایای بدست آمده بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت داشته که اگر قدمت ساکنین اصلی آن یعنی دیلم و دیلمیان در بخشهای مختلف سکونتی بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارند که از اندک بقایای باستانی در کوه ها که یکی از آنان منطقه مرتعی شفتی که نزدیک به روستایی ییلاقی ماهیان می باشد نور سنگی به چشم می خورد که مربوط به ۲۰۰۰ سال قبل می باشد .

قبرستان شفتی که آخرین مکان دفن مردگان دیلم و دیلمیان می باشد همین نوشته ها را تصدیق می کند .

بنده از قول بزرگان و قدیمی های روستای ییلاقی ماهیان پرس و جویی که داشتم تا همین ۵۰ سال اخیر از مرتع شفتی - خرم بابا و کلاته به جزئیات آنها را هم توضیح می دهم جهت کشت جو و گوارس که به نظرم همین ارزن امروزی باشد استفاده می نمودند .

قبل از مکان فعلی روستای محمد آباد کتول معروفترین سکونتگاه روستائیان قسمت عطائیه که همان حد فاصل بین الامن کتول و محمد آباد فعلی می باشد بوده و ما قبل تر از آن در دهنه محمد آباد کتول که ولیک تنگه معروف بوده که در حوالی امامزاده شیخان فعلی می باشد سکونت داشتند . شرایط سخت - سیلاب ها - و وجود چشمه سارهای زلال - و مسائل امنیتی از در امان بودن مهاجمین  علت اصلی تغییر مکان روستائیان می باشد .

 

 

 

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

محمدرضا
ساعت18:53---29 اسفند 1392
با سلام فرارسیدن سال نو را به شما تبریک میگم -موفق وپیروزباشید


محمدرضا
ساعت20:36---26 آذر 1392
در زمان ها ی گذشته ، پادشاهی تخته سنگ را در وسط جاده قرار داد و برای این که عکس العمل مردم را ببیند خودش را در جایی مخفی کرد. بعضی از بازرگانان و ندیمان ثروتمند پادشاه بی تفاوت از کنار تخته سنگ می گذشتند. بسیاری هم غر غر می کردندکه این چه شهری است که نظم ندارد . حاکم این شهر عجب مرد بی عرضه ای است و ... با وجود این هیچ کس تخته سنگ را از وسط بر نمی داشت . نزدیک غروب، یک روستایی که پشتش بار میوه و سبزیجات بود ، نزدیک سنگ شد. بارهایش را زمین گذاشت و با هر زحمتی بود تخته سنگ را از وسط جاده برداشت و آن را کناری قرار داد. ناگهان کیسه ای را دید که زیر تخته سنگ قرار داده شده بود ، کیسه را باز کرد و داخل آن سکه های طلا و یک یادداشت پیدا کرد. پادشاه در ان یادداشت نوشته بود :

"هر سد یا مانعی میتواند یک شانس برای تغییر زندگی انسان باشد"katoul-afraz.persianblog.ir


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نویسنده : سیداسماعیل میردیلمی تاریخ : سه شنبه 16 مهر 1398



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به محمداباد کتول برای همه مي باشد.